Maandag 6 maart

7 maart 2023 - Pokhara, Nepal

Happy Holi!
Op deze dag vieren mensen in heel Nepal het Holifeest. Dit feest wordt gevierd om de lente te verwelkomen, het nieuwe jaar in te luiden en dat het goede het kwade altijd zal overwinnen.

Er zijn vele rituelen deze dag, een ervan is dat iedereen elkaar insmeert met kleuren poeder, vooral in het gezicht. Je wenst elkaar dan ook een happy holi. Dit wordt gedaan omdat op deze dag iedereen gelijk is, het maakt niet uit of je uit een hoge of lage kaste bent.

Wij staan vandaag vroeg ( 5 uur) op om de berg op te gaan, het eerste stuk met het busje en op het laatste stuk mochten we nog aardig wat trappen omhoog. Boven aangekomen blijkt dat er heel veel mensen dit willen zien en je moet dan ook betalen om naar de zonsopgang te mogen kijken.

We hebben geluk want de Himalaya is goed zichtbaar en als de zon doorkomt ziet het er geweldig mooi uit, niet te vangen op foto eigenlijk.

Om een uur of zeven gaan we alle trappen weer af, daar zijn inmiddels allemaal kraampjes met prullaria verschenen. We hadden een uur de tijd want vorige keer waren er veel mensen in de groep die iets wilde kopen. Deze keer was iedereen binnen tien minuten beneden en zijn we lekker vroeg gaan ontbijten.

We mogen vandaag een weeshuis bezoeken om samen met de kinderen het Holifeest te vieren.

Na het omkleden, je moet echt oude kleding aan want dat gekleurde poeder gaat nergens meer uit, vertrekken we. We zijn gewapend met waterpistolen, die horen er ook bij want het water is voor de vruchtbaarheid van het land.

Toen we binnen kwamen werden we meteen beschilderd en beschoten met water, uiteraard deden wij hetzelfde bij hun. We waren al snel onze pistolen kwijt omdat de kinderen deze graag wilde hebben. Na een tijdje gingen we naar een buitenruimte achter het tehuis om een spel te doen.

De kinderen aan de ene kant en wij ( met het kleurenpoeder) aan de andere kant. Zij moesten naar de overkant zonder dat wij ze in hun gezicht konden besmeuren met gekleurd poeder. Als ze wel besmeurd werden dan kwamen ze bij ons team. Wie in drie rondes geen verf op het gezicht had was de winnaar. Na het spel kregen we massaal thee met heeel veel suiker, bijzondere combi kan ik wel zeggen.

Ik ben al een paar dagen niet zo fit, heel benauwd en verkouden aan het worden. Dus na het dansen en het spel had ik het een beetje gehad. Er kwam warm eten voor de kinderen, dat hadden wij geregeld, dus zij gingen lekker eten en wij konden terug wandelen naar het hotel.

Ik liep met Rianne en Marlies over straat en dat was een belevenis. Zoveel mensen op straat die elkaar “happy holi” wensen. Ik zie een geweldig mannetje zitten op een kleed, hij verkoopt kleuren poeder. Ik ga met hem op de foto en koop drie zakjes poeder van hem. Nu wij ook gewapend zijn kan het feest beginnen, ik smeer poeder in het gezicht van wildvreemde mensen en heb er dikke lol in. Op die manier raken we met veel mensen aan de praat, ze willen weten waar we vandaan komen en we moeten vaak op de foto. Rianne blijft achter in het hotel en ik ga met Marlieke op pad, ik wil vandaag gewoon meemaken, dan maar even over mijn grenzen heen.

We hebben zoveel plezier, het is een gekkenhuis in de straten en langs de Boulevard. Op het veld langs de boulevard staan mega veel mensen te hossen en te springen. Er wordt poeder gegooid en gesmeerd, het is een grote gekleurde bende. Wel jammer dat iedereen de zakjes op de grond gooit en deze gewoon blijven liggen, klein minpuntje.

Om half vijf keren Marlieke en ik weer terug en breekt het onweer los. De hele dag is het schitterend weer maar in de avond hebben we telkens regen en onweer.

We eten om de hoek bij het hotel en gaan allemaal op tijd ons bed in,  moe maar voldaan van deze dag. Op dit moment ben ik echt beroerd en ik krijg van Marianne groene pillen, er zit paracetamol, vitamine en iets in tegen verkoudheid. Ik moet er twee innemen voordat ik ga slapen. Het zijn grote pillen, zeker een centimeter lang. Ik sta in de badkamer en wil er een in mijn mond stoppen, maar hij floept zo uit mijn hand de gootsteen in. En weg was hij! Hij past niet door de gaatjes van de afvoer, ik heb de vloer en mijn toiletten meerdere keren bekeken maar die pil is weg. Ik snap er echt helemaal niets van, gelukkig had ik er nog wat gekregen en die neem ik dan maar in. Ik ga lekker slapen

en morgen zien we wel verder.

Holi zonsopkomstHoli zonsopkomstHoli zonsopkomstHoli zonsopkomstHoli zonsopkomstHoli zonsopkomstRainbow childrens homeRainbow childrens homeRainbow childrens homeB91843BB-7329-4B08-8E3F-0C8EEF413E0F20708680-72D7-41D7-A7F1-420FDCA6B8BF9874F48C-85B1-409B-9F71-7F2FF1574D1AC5CDE525-4F88-4E47-928B-1CB3A4029893Holifeest op staatHolifeest op straat

1. Germa:
    Ohhhh Ester!
    Pas goed op jezelf ❤️❤️❤️
    Wat een heerlijke foto’s
  2. Co:
    7 maart 2023
    happy holi en niet ziek worden hoor!!!
  3. Ester:
    Ik doe mijn best!
  4. Co:
    7 maart 2023
    Mooi verhaal weer Ester, ondanks de gezondheidsproblemen. Maar van zo´n zonsopgang krijg je toch weer wat energie. Beterschap en probeer toch nog wat te genieten
  5. Eva:
    9 maart 2023
    Wauw Ester, wat een FANTASTISCHE belevenis om dit feest daar mee te mogen maken!